میلاد-مولا-علی-ع-مبارک

میلاد مولا علی (ع) مبارک

آید صدای زمزمه مسجدالحرام،
با چار رکن خود به علی میدهد سلام

امشب سرود وحی به تفصیل بشنوید،
از جوف کعبه نغمه تهلیل بشنوید…

ضمن تبریک به مناسبت میلاد مولا علی ع   و تبریک روز مرد و روز پدر، در این فایل صوتی در مورد یکی از جنبه های بینهایت مولا علی ع صحبت میکنیم : مظلومیت مولا علی علیه السلام

مطلومیت بر دونوع است:
۱- گاهی فردی از روی ضعف و ناتوانی، مظلوم واقع شده است و توان مقابله با ظالم را ندارد و دارد میسوزد و می سازد ( هر چند زیر بار ظلم رفتن اصلا در مکتب الهی اسلام پذیرفته نیست).

۲- گاهی فردی،‌ در اوج قدرت و صلابت است ولی مظلومیتش به این خاطر است که مخاطبان او، وی را درک نمیکنند. این نوع مظلومیت بسیار درد آور تر از مظلومیت نوع اول است.

مظلومیت امام علی (ع)، از نوع دوم است. ایشان در عین اینکه ایشان مخزن علم الهی بودند، از نظر حکمت و بلاغت و شهامت و شجاعت و فنون رزمی و جنگ آوری و در همه ابعاد دیگر بسیار پر قدرت و با صلابت بودند، ولی جامعه نادان آن زمان، وی را درک نمیکردند. مخاطبان ایشان انسانهایی مسخ شده، سست ایمان و در پی مال دنیا و قدرت و جاه و مقام دنیوی بودند. مولا علی (ع)، از این جهت مظلوم بودند که اگر میخواستند، به طرفه العینی میتوانستند همه دشمنان را نابود و همه را مطیع خود گردانند ولی ایشان در مقابل آن جماعت جاهل فقط صبر پیشه کردند و فقط طبق مشیت خداوند رفتار کردند و تا آخرین لحظه شهادت، در راه درست و صراط مستقیم گام بر داشتند.

در انتهای این فایل صوتی، بخشی از خطبه ۱۲۹ ایشان را خواندیم و در زیز این خطبه را به شکل کامل می آوریم. این خطبه، ارتباط زیادی با مباحث مس به طلا دارد. زیرا رسالت مس به طلا، افشاگری و رو کردن دست شیطان و همچنین آگاه سازی مردم سرزمینمان است. آگاه سازی از اینکه ساز و  کار شیطان رشد کرده و یافتن شکار برای شیطان آسان شده است، همانطور که مولا علی در این خطبه فرموده اند.

خطبه ۱۲۹ نهج البلاغه:

خطبه اى از آن حضرت (ع) درباره پيمانه ها و ترازوها:

عِبادَ اللَّهِ، إِنَّكُمْ وَ ما تَأْمُلُونَ مِنْ هَذِهِ الدُّنْيا اءَثْوِياءُ مُؤَجَّلُونَ، وَ مَدِينُونَ مُقْتَضَوْنَ، اءَجَلٌ مَنْقُوصٌ، وَ عَمَلٌ مَحْفُوظٌ، فَرُبَّ دَائِبٍ مُضَيَّعٌ، وَرُبَّ كادِحٍ خَاسِرٌ، وَ قَدْ اءَصْبَحْتُمْ فِي زَمَنٍ لا يَزْدادُ الْخَيْرُ فِيهِ إِلا إِدْبارا، وَلاالشَّرُّ فِيهِ إِلا إِقْبالاً، وَلاالشَّيْطَانُ فِي هَلاكِ النَّاسِ إ لا طَمَعا؛ فَهذا اءَوانٌ قَوِيَتْ عُدَّتُهُ، وَ عَمَّتْ مَكِيدَتُهُ، وَ اءَمْكَنَتْ فَرِيسَتُهُ.
اضْرِبْ بِطَرْفِكَ حَيْثُ شِئْتَ مِنَ النَّاسِ، فَهَلْ تُبْصِرُ إِلاّ فَقِيرا يُكابِدُ فَقْرا، اءَوْ غَنِيّا بَدَّلَ نِعْمَةَ اللَّهِ كُفْرا، اءَوْ بَخِيلاً اتَّخَذَ الْبُخْلَ بِحَقِّ اللَّهِ وَفْرا، اءَوْ مُتَمَرِّدا كَاءَنَّ بِأُذُنِهِ عَنْ سَمْعِ الْمَواعِظِ وَقْرا؟
اءَيْنَ خِيارُكُمْ وَ صُلَحاؤُكُمْ، وَ اءَيْنَ اءَحْرارُكُمْ وَ سُمَحاؤُكُمْ؟ وَ اءَيْنَ الْمُتَوَرِّعُونَ في مَكاسِبِهِمْ، وَالْمُتَنَزِّهُونَ فِي مَذاهِبِهِمْ؟ اءَلَيْسَ قَدْ ظَعَنُوا جَمِيعا عَنْ هَذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ، وَالْعاجِلَةِ الْمُنَغِّصَةِ؟ وَ هَلْ خُلِقْتُمْ إِلاّ فِي حُثالَةٍ لا تَلْتَقِي إ لا بِذَمِّهِمُ الشَّفَتانِ اسْتِصْغارا لِقَدْرِهِمْ، وَ ذَهابا عَنْ ذِكْرِهِمْ؟ فَإِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ راجِعُونَ.
ظَهَرَ الْفَسادُ فَلا مُنْكِرٌ مُغَيِّرٌ، وَ لا زاجِرٌ مُزْدَجِرٌ، اءَفَبِهذا تُرِيدُونَ اءَنْ تُجاوِرُوا اللَّهَ فِي دارِ قُدْسِهِ، وَ تَكُونُوا اءَعَزَّ اءَوْلِيائِهِ عِنْدَهُ؟ هَيْهاتَ لا يُخْدَعُ اللَّهُ عَنْ جَنَّتِهِ، وَ لا تُنالُ مَرْضاتُهُ إِلا بِطاعَتِهِ، لَعَنَ اللَّهُ الْآمِرِينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِكِينَ لَهُ، وَالنّاهِينَ عَنِ الْمُنْكَرِ الْعامِلِينَ بِهِ.

ترجمه:

اى بندگان خدا، شما و آرزوهايتان در اين دنيا، همانند مهمانانى هستيد كه زمان درنگش معين شده يا همانند وامدارى هستيد كه مدت وامش ‍ سرآمده و اكنون طلبكاران به مطالبه آمده اند. زمان كوتاه است و اعمالتان را ثبت كرده اند. چه بسا، كسانى در كارى مى كوشند و سرانجام ، تباهش ‍ مى كنند و چه بسا، كسانى كه در كارى رنج مى برند و سرانجام ، زيان مى بينند.
شما در زمانى زندگى مى كنيد كه نيكى از آن رخت بر بسته و پيوسته دورتر مى رود و بدى بدان روى نهاده است و پيوسته پيشتر مى آيد. شيطان ، طمع در هلاكت مردم بسته و اينك زمانى است كه ساز وبرگ شيطان قوى شده، و مكر و حيله اش فراگير گشته، و به دست آوردن شكار برايش ممكن شده است. به هر كجا كه خواهى چشم بگردان و مردم را بنگر، آيا جز درويشى ، كه از درويشى اش رنج مى برد يا توانگرى كه نعمت خدا را كفران مى كند يا بخيلى ، كه در اداى حق خدا بخل مى ورزد تا بر ثروتش ‍ بيفزايد، يا متمردى ، كه گوشش براى شنيدن اندرزها گران شده است ، چيز ديگرى خواهى ديد. اخيار و صالحان كجايند؟ آزادگان و بخشندگان چه شده اند؟ كجايند آنان كه در داد و ستد پارسايى مى كردند و راه و روشى پاكيزه داشتند. آيا نه چنين است ، كه همگى از اين جهان پست و زودگذر و آميخته به تيرگى و رنج رخت به جهان ديگر برده اند؟ و شما به جاى آنها مانده ايد. در ميان گروهى فرومايگان ، كه لبها از به هم خوردن و بردن نامشان و نكوهش اعمالشان ننگ دارد.
در اين حال بايد گفت : انا لله و انا اليه راجعون .
فساد آشكار شده ، كسى نيست كه زشتكاريها را دگرگون سازد و كسى نيست كه بزهكاران را مهار كند. با چنين اعمالى مى خواهيد كه در جوار خداوندى در سراى قدس او به سر بريد يا از گراميترين دوستان او به شمار آييد. آرزويى محال است .
خداوند را براى رفتن به بهشت نتوان فريفت و خشنودى او جز به اطاعت و بندگى حاصل نشود.

خدا لعنت كند كسانى را كه امر به معروف مى كنند و خود به جاى نمى آورند يا نهى از منكر مى نمايند و خود به جاى مى آورند.

باشد که ان شاالله ما نیز از پیروان راستین مولا علی ع باشیم. آمین…

 

میلاد مولا علی علیه السلام بر همه کاربرهای عزیز مبارک باشه. در این فایل صوتی می خواستم دیدگاه شخصی خودم رو در مورد مولا علی علیه السلام بازگو کنم. چونکه امروز واقعاً روز بزرگیه. روزی هست که اون شخصیت بزرگ متولد شدن و خیلی در مورد مولا عیلی علیه السلام همه بشینن و صحبت کنن، نمی تونن ارزش ایشون رو واقعاً بیان کنن. من هم نه محقق دینی هستم و نه تحصیلات حوزوی دارم در حد درک خودم به عنوان یک انسان عادی ارادت خودم در حد خودم نسبت به مولا علی علیه السلام دارم و دوست داشتم یک نکته رو توی این فایل بگم.

همیشه وقتی که صحبت از امام علی علیه السلام میشه، از اون دریای معرفت و کمالات و همه چیز که ایشون داره، بحث مظلومیتشون همیشه منو به فکر فرو می بره و یه جورایی براشون غصه می خورم. ببینید ما دو نوع مظلوم داریم. مثلاً یه وقت می بینی یه نفر مظلومه، ولی مظلوم بودنش از روی ضعفشه، از روی ناتوانیشه. دیگه مورد ظلم واقع شده و زورش نمی رسه، بقیه هم بهش ظلم کردن، حقش رو خوردن، پولشو گرفتن. داریم دیگه. توی جامعه خیلی ها مظلوم واقع شدن، ظالم ها و کسانی که قدرت دستشونه بهشون ظلم کردن و اون مظلوم در موقعیت ناتوانی و عاجز بودن قرار داره.

ولی یه نوع مظلوم دیگه هم داریم که اون فرد بالفطره و در وجود خودش و به عنوان یک فرد فوق العاده قدرتمنده. اینقدر قدرت داره و مقام داره و قدرت داره و مشکلی که به خاطر این قدرت بالا و معرفت بالایی که داره اینه که مخاطبان او درکش نمی کنن و نمی دونن که این چی میگه! اینطور مظلوم واقع میشه. دقیقاً مثل امام علی علیه السلام. ایشون در روزگاری زندگی می کرد که در زمان بعد از پیامبر (ص) کلاً اون مسیر الهی اسلام سریعاً منحرف شد و به جایی دیگه رفت و دنیا طلبان اومدن نقشه هایی چیدن و کاری نداریم… و حالا مظلومیتشون نه تنها برای خودشون بود، برای بشریت بعد از ایشون بود که نگذاشتن طبق سفارش پیامبر ایشون بیاد رهبری جامعه رو بر عهده بگیره و هدایت کنه که مسیر اسلام درست پیش بره.

و وقتی هم که صحبت می کردن ایشون، مخاطبانشون اینقدر درکشون کم بود که متوجه نمی شدن. و اگر تک و توک کسانی بودن که متوجه می شدن، خودشونو می زدن به نفهمی! ولی کل جامعه، عموم جامعه اون زمان، جامعه مسخ شده ای بود به قول معروف. یا جامعه ای بود که درک نمی کردن. و این نوع مظلومیت خیلی دردناک تره. مثلاً شما اینقدر قدرت داشته باشید، چه قدرت از نظر علمی، چه از نظر قدرت معنوی و روحانی، جوری باشه که کائنات توی دستان خودت باشه به نوعی، ولی توی جامعه ای زندگی کنی که اصلاً نمی فهمن. مثل یک استادی می مونه که مثلاً بره مفاهیم پیشرفته ریاضی رو برای کلاس اولی ها توضیح بده! اصلاً نمی فهمن. میگن چی میگی بابا! یه آهنگی بزن، یا یه استادی بگید بیاد که ما یه چیزی بفهمیم! تازه بیان بهش توهین کنن و بگن این کیه اومده! این نوع مظلومیت خیلی دردناکه.

این مطلب هم عالیه:  پذیرش: مرحله پنجم (آخر) بعد از طلاق

و اون جامعه اون شخصیت به اون بزرگی رو به این دلیل کنار بزنه که اصلاً درک نمی کنه که ایشون چی میگه! و وقتی که انسان نهج البلاغه رو می خونه، سخنان امام علی علیه السلام رو، اینقدر این مرد صبور بوده که یه جاهایی واقعاً از فشار اینکه این مردم چرا اینقدر نمی فهمن، شروع می کرد از کمالات خودشون صحبت کردن: اولین کسی که بعد از پیامبر (ص) نماز خوند، من بودم. ستون اسلام رو من پایه گذاری کردم. بفهمید اینها رو. و نمی فهمیدن مردم. و مظلومیت ایشون تا همین حالا هم ادامه پیدا کرده. یعنی مظلومیتش باعث شد که مسلمانان در مظلومیت قرار بگیرن.

اینکه مکتبی باشه که از اولین تا آخرین علوم در اون باشه، ولی هیچکس قدر اونو ندونه و هیچکس نفهمه که اون چی میگه! و از اونجا استارت خورد. حالا ما اصلاً نمی خوایم وارد شاخه های مختلف اسلام بشیم و ما فقط در روز ولادت امام علی علیه السلام این مظلومیت چیزی بود که به دلم افتاد بگم و چیزی هستش که همیشه بهش فکر می کنم. خیلی ناراحت میشم به خاطر این قضیه. دوست داشتم اینو به عنوان یک تجربه و یک درک شخصی بگم. کسانی که می خوان ببینن که دقیق توی تاریخ چه اتفاقی افتاد و… می تونن برن و از اساتیدی که توی این زمینه هستن بپرسن. ولی خوب این دلیل نمیشه که ما هیچوقت هیچی نگیم، از درک شخصی خودمون، از اون بزرگان هیچی نگیم و بگیم اونهایی که فقط رفتن بیست سال درس خوندن، صحبت کنن.

دقیقاً داستان اون چوپانی که داشت با خدا عشقبازی می کرد و می گفت: کجایی که شوم من چاکرت، چارقت دوزم کنم شانه سرت. داشت در حد درک خودش عشقبازیشو می کرد، خدا هم با این مسأله مشکلی نداشت. ما هم در حد درک خودمون می تونیم. هر کسی از این دریای بی نهایت یه نفر میره مثل من یه استکان آب بر می داره، در حد یه استکان آب کوچولو هست که در این فایل میگم، یه نفر می بینی میره و تانکر میذاره و از آب پر می کنه. اون دیگه بستگی به فرد داره. ولی باعث نمیشه، دلیل نمیشه که ما بگیم: نه این بزرگان مال ما نیستن و فقط مال کسانی هستن که رفتن توی این زمینه تحقیق کردن و ما حق نداریم که هیچ درکی داشته باشیم. نه!  هرکس یه قطره آب بتونه از این اقیانوس برداره، کفایت می کنه.

و حالا ما چیکار می تونیم بکنیم برای مظلومیت امام علی علیه السلام؟ هر کس می تونه بدون اینکه قضاوت کنه، یعنی پیش داوری بکنه، بره ببینه یک فردی که میگن اینقدر کرامات و مقام داشته، چی میگه؟ حرف حسابش چی بوده؟ چون نهج البلاغه رو انسان شروع کنه بدون غرض آروم آروم بخونه، خیلی چیزها دستگیرش میشه. چون من معتقدم اگه انسان بخواد یک نفرو بشناسه که توی تاریخ بوده، ما که بهشون دسترسی که نداریم، تنها چیزی که از گذشتگان مونده، آثار اونها هست. آدم وقتی بره آثارشونو بخونه، متوجه میشه که تفکرات اون فرد چطور بوده.

مثلاً امام علی علیه السلام همین الان هم اگر کنار ما بودن و زنده بودن، به قول دکتر الهی قمشه ای که میگن: به فرض که بودن! مثلاً شکسپیر یا حافظ علیه السلام زنده بودن، یه آدم عادی بودن و به قول معروف غذا می خوردن و می رفتن و می اومدن. شاید در طول روز اون حالت های خاص معنویشونو شما نمی تونستید حس کنید. درسته انرژی مثبتی داشتن، ولی اون اوج وصل شدن به خدا و وصل شدن و نوشیدن از شراب ناب الهی خودشو کجا ثبت کردن؟ توی دیوان حافظ. حافظ علیه السلام تموم زندگیشو اونجا ضبط کرده. بنابراین با خوندن اون ما می تونیم بهترین حافظ رو داشته باشیم. یعنی بهترین حالات روحی، معنوی و عرفانی حافظ رو ما از اثری که از ایشون به جا مونده، می تونیم دسترسی داشته باشیم. اگه خودشون هم اینجا از نزدیک می دیدیم، اون بهترین حالاتشو نمی تونست توی پنج دقیقه ملاقات به ما ارائه بده. فوقش یه چایی می خوردیم و خوبی؟ چه خبر؟ سلامت باشی و خداحافظ! اون می رفت خونه. اون شراب الهی که میگه وقت سحر اینجوری شده و اون جوری شده و ملائک اومدن و… وقتی که ما کنارشیم که نمی تونه تجربه کنه.

حالا برای مولا علی علیه السلام هم همینه. درسته مولا هر کارشون، هر رفتارشون پر از حکمت بود، ولی یکی از قوی ترین چیزها اینه که ما بریم حرف های ایشونو ببینیم که توی نهج البلاغه گردآوری شده و بهترین حکمت ایشونو می تونیم توی این کتاب بخونیم. خطبه گفتن بدون نقطه! مگه میشه؟ ببینید یک نیروی معنوی و الهی پشتش بوده. خطبه های عجیب و غریب، سخنرانی های بسیار حکیمانه، اینطوری می تونیم قضاوت کنیم که حداقل امام علی علیه السلام رو خوب بشناسیم. وقتی که می گفتن: بعد از پیامبر من باید رهبری اسلام رو بر عهده می گرفتم، مظلومیتشون اینجاست که یه لحظه می تونستن از قدرت های ماورایی خودشون استفاده کنن و دشمنان رو در یک صدم ثانیه نیست و نابود کنن، می تونستن! ولی صبر می کردن. دوباره مظلومیتشون اینجاست که بتونی، دقیقاً همون مثال استاد کنگفو رو در نظر بگیرید، می تونه همه کار بکنه، یه بچه کوچیک اومده اذیتش می کنه و بدگویی می کنه! نمی فهمه آخه. چی بهت گم؟ بزنمت؟ یه همچین موقعیتی داشتن مولا علی علیه السلام.

و بیست و پنج سال توی خونه نشستن و تحمل کردن، تحمل کردن، تحمل کردن که به قول خودشون خار در چشم و استخوان در گلو. اینطوری تحمل کردن. فقط بخاطر اینکه می خواستن اون شیرازه دین خداوند متلاشی نشه. و در آخر هم خطبه صد و بیست و نهم نهج البلاغه رو می خواستم بخونم، چون که خیلی به مباحث مس به طلا می خوره. ما همیشه داریم میگیم: مؤسسه کینزی اومده دنیا رو منحرف کرده و به قول خودشون انقلاب جنسی ایجاد کردن و این انقلاب جنسی به ضرر تمام مردم جهان بود، ولی خودشون با پول خرج کردن جوری جلوه دادن که اینها درسته و اون قبلی ها که با فطرت پاک الهی بودن، اونها درست نیست. و خوب اون خطبه رو برای مردم اون زمان می گفتن، ولی برای مردم زمان ما هم خیلی خوب و قشنگ صدق می کنه.

حالا یه قسمت هاییش رو می خونم که ایشون می فرمایند: بندگان خدا شما به آنچه که از این دنیا آرزومندید، مهمانانی هستید که مدتی معین برای شما قرار داده شده. بدهکارانی هستید که مهلت کوتاهی برای پرداخت آن دارید. و مال شما همگی حفظ می شود. چه بسیارند تلاشگرانی که به جایی نرسیدند و زحمت کشانی که زیان دیدند. در روزگاری هستید که خوبی به آن پشت کرده و می گذرد و بدی به آن روی آورده و پیش می تازد. و طمع شیطان در هلاکت مردم بیشتر می گردد. هم اکنون روزگاریست که ساز و برگ شیطان تقویت شده و نیرنگ و فریبش همگانی و به دست آوردن شکار برای او آسان است. به هر سو می خواهی نگاه کن، آیا جز فقیری می بینی که با فقر دست و پنجه نرم می کند؟ یا ثروتمندی که نعمت های خداوند را کفران کرده و با بخل ورزیدن در ادای حقوق الهی ثروتی را گرد آورده است؟ یا سرکشی که گوش او از شنیدن پند و اندرزها کر است؟

و این خطبه طولانی تره، ولی همین چند تا جمله اش رو می خواستم بخونم. ببینید دقیقاً همین اتفاقی که مولا علی علیه السلام می فرمایند، شکار برای شیطان خیلی راحت شده. ساز و برگ شیطان خیلی گسترش پیدا کرده. ساز و برگش چیه؟ هالیوود، فیلم های پورن، تحقیقات فیکی که به اسم تحقیقات علمی، ولی با دیتاهای دست کاری شده در رابطه با خودارضایی و مسائل جنسی و همجنس بازی داره توی دنیا پخش میشه. اینها همش ساز و برگ های شیطانه! حالا کسانی که دوست دارن بدون شیطان پرستان چیکار کردن با دنیای ما، می تونن برن در رابطه با فراماسیونری ها یا مستند ظهور خیلی یه سری چیزها رو باز می کنه. ولی خوب خیلی عمیق تر از این هست، بلایی که بر سر دنیا آوردن. الان دنیا به این سمت رفته. حالا همه اینها رو میگم، ولی خوب خبر بسیار خوبش اینه که ما تا وقتی که کلید اصلی هدایت رو در دست داشته باشیم که مولا علی علیه السلام و خاندان ایشون هستن، کلید دست اینها هستش. هر وقت انسان گیج شد و توی این همه بازار ایده ها و تئوری ها و جهان بینی ها و فلسفه ها و عرفان های مختلف، واقعاً به بن بست رسید، می تونه بره به اصل کلید، اصل مطلب پیش اونها هست، کلید دست اونهاست. راه درست رو اونها می دونن و گفتن برای ما. فقط یک نفر می خواد بدون قضاوت و بدون پیش داوری بخواد بره اینها رو بخونه و یاد بگیره.

این فایل صوتی را در زیر گوش کنید:

این فایل صوتی را از اینجا دانلود کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا تمایل ورود به این بحث را دارید؟
اگر تمایل دارید، شرکت کنید!

پاسخ دهید